Frågor och svar
Här hittar du svar på de vanligaste frågorna. Hittar du inte svaret på din fråga är du varmt välkommen att höra av dig till vår support.
Din varukorg är tom
Här hittar du svar på de vanligaste frågorna. Hittar du inte svaret på din fråga är du varmt välkommen att höra av dig till vår support.
När du har gått in på den produkt du vill beställa är det dags att ladda upp en fil med det du vill ha tryckt. Det gör du genom att klicka på den rosa knappen ”Ladda upp din design”. När filen laddas upp kontrollerar vi den, och om den är godkänd kan du gå vidare med beställningen.
Fyll i dina val i rullmenyerna och när du är nöjd trycker du på den lila knappen ”Lägg i varukorg”. Du kan nu antingen göra fler beställningar eller gå vidare till kassan genom att klicka på varukorgssymbolen längst upp i högra hörnet, sedan ”Till kassan”.
I kassan ser du en sammanfattning av de produkter du valt att beställa samt totalpriset. Här fyller du i dina uppgifter och betalar via Payson. När det är klart får du en bekräftelse på att din beställning har gått igenom.
Tyvärr – vi postar alla beställningar!
Vi använder Payson. Du kan välja att betala mot faktura, med kort, via din internetbank eller dela upp din betalning.
Vi tar endast emot filer i PDF-format. Om du har skapat ditt dokument i InDesign konverterar du det till PDF genom att klicka på arkiv, sedan på exportera och spara. Du kan ladda ner vår joboption Arkitektkopia Utfall till Adobe PDF-förinställning för att få rätt exportinställningar. Om du väljer att inte använda den behöver du se till att bocka i skärmärken och 3 mm utfall på alla sidor under märken och utfall – då får vi rätt skärmån. På expo-produkter rekommenderar vi 10 mm utfall.
Om ditt dokument är skapat i Illustrator klickar du på arkiv och sedan spara som där du väljer Adobe PDF som format.
För ett bra resultat behöver dina bilder en pixeltäthet på 300 dpi upp till A2-format. Vill du ha en stor vepa kan du räkna med 100 dpi i skala 1:1.
Se till att proportionerna är rätt: helst i skala 1:1/100 %. För Expo-produktion kan underlaget vara i 100 % eller 10 %. Du kan hämta färdiga Expo-mallar här. När du anger formatet, det vill säga de mått du vill ha slutprodukten i, fyller du i bredd x höjd.
Logotyper och andra grafiska element gör sig bäst i tryck om de är sparade som vektoriserade EPS-filer i ditt dokument. Ange färgerna i Pantone-skalan (PMS) eller i CMYK. Vi rekommenderar att du använder vår färginställning och våra ICC-profiler.
För att bädda in typsnitt i ditt Word-dokument går du till menyn Arkiv, klickar på Alternativ och väljer sedan Spara. Där kryssar du i Bädda in teckensnitt i filen samt Bädda endast in de tecken som används i det här dokumentet. Observera att du endast kan bädda in typsnitt som du själv har på din dator. Om du har fått Word-filen från någon annan är det alltså den personen som behöver göra dessa ändringar.
När du konverterar ditt dokument till en PDF bör du ändra inställningarna för tryckkvalitet. Om du har Acrobat-tillägget installerat går du till fliken Acrobat i Word, klickar på Inställningar och väljer Tryckkvalitet istället för Standard.
Du kan också klicka på Arkiv och sedan Skriv ut. I utskriftsrutan som visas väljer du Adobe PDF som skrivare. Klicka sedan på Skrivaregenskaper och bocka ur Använd endast systemteckensnitt; använd inte dokumentteckensnitt. I rullmenyn för Standardinställningar kan du välja Tryckkvalitet. Allra enklast är det om du laddar ner Arkitektkopias exportinställningar för din trycksak. Tryck här för att komma till nedladdningen.
Om du inte har typsnitten som användes i dokumentet på din dator kommer dessa att ersättas med standardteckensnitt. Det du ser i PDF-filen är alltså det som kommer att tryckas – kontrollera därför att allt ser ut som du vill ha det.
I dagsläget har vi endast standardprodukter i vår webshop. Kontakta ditt lokala kontor om du vill ha en produkt som inte finns här.
Vi skickar alla beställningar via post. Leveranstiden för trycksaker är cirka 5 arbetsdagar, medan expo-beställningar levereras efter ungefär 8 arbetsdagar. Om din beställning innefattar båda sorterna kan det bli två leveranser.
Vi tar endast emot filer i PDF-format. De ska ha inbäddade typsnitt, högupplösta bilder och vara i den storlek du vill ha slutprodukten i.
Tyvärr - du kan lägga din beställning men möjligheten att logga in finns inte.
Anmäl detta omgående till speditören som levererade ditt paket. I mailaviseringen du fick vid beställning står det vilket bolag som har levererat. Hittar du inte din avisering så kan du maila support@arkitektkopia.se så hjälper vi dig.
Tyvärr – vi vänder oss bara till företag.
Om du vill reklamera din produkt, fyll i formuläret på arkitektkopia.se/reklamation.
Reklamation ska ske inom 5 arbetsdagar efter leverans för att kunna anses som giltig. Vi ansvarar ej för eventuella förluster p.g.a. försenad leverans. Kund ansvarar för eventuell fraktkostnad vid returnering av paket.